Schiphol groeit razend snel en dat betekent wat betreft topman Jos Nijhuis ook dat er meer geld gestoken moet worden in beveiliging. Anders liggen lange wachtrijen en vertragingen op de loer.
In een interview met Het Financieele Dagblad stelt Nijhuis maandag dat hij 400 tot 500 extra marechaussees nodig heeft, terwijl het kabinet 17 miljoen euro heeft vrij gemaakt om dit jaar 135 extra volttijdskrachten in te zetten.
Halverwege dit jaar zouden ook zes extra pelotons van het Hoog Risico Beveiligingseskadron kunnen worden ingezet, maar die worden momenteel nog opgeleid.
De huidige 1.800 marechaussees op de luchthaven Schiphol zijn volgens Nijhuis in ieder geval te weinig: “Dat is ongeveer zoveel als in 2008 en 2009. Terwijl zowel de dreiging als het aantal passagiers fors is toegenomen. Daar moet echt wat aan gedaan worden”, zegt hij tegen het FD.
Nijhuis wil zijn hand ophouden bij de regering. Verdere automatisering van de beveiliging kost volgens Schiphol zo’n 190 miljoen euro en het gros daarvan moet de overheid betalen, als het aan staatsdeelneming Schiphol ligt.
Groei Schiphol en KLM
Afgelopen jaar passeerden liefst 63,6 miljoen reizigers Schiphol, een plus van 9,4 procent. "Het zal ook in 2017 best wel knellen worden", zegt Nijhuis tegen het FD.
De groei van Schiphol is ook terug te zien bij de cijfers van Air France-KLM. In heel 2016 groeide de passagiersstroom bij de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie met 4 procent, naar 93,4 miljoen reizigers.
Opvallend was dat Air France zelf in 2016 ruim 1 procent minder klanten vervoerde dan in 2015. KLM verwelkomde met 30,4 miljoen passagiers ruim 6 procent meer reizigers dan een jaar eerder.
In december werd groei geboekt in alle regio's. Ook de vluchten van en naar Noord-Amerika draaiden beter dan een jaar eerder, na maanden van krimp door het aanhoudende effect van de terreuraanslagen in Parijs in november 2015.